به گزارش پایگاه خبری علم و فناوری از زنجان؛ عباسعلی زمانی در تشریح مأموریت و تفاوتهای این پارک با سایر پارکهای علم و فناوری اظهار کرد: دانشگاهها در سالهای اخیر وارد نسلهای جدید خود شدهاند؛ بهگونهای که نسل اول دانشگاهها آموزشمحور، نسل دوم پژوهشمحور و نسل سوم متمرکز بر کاربردیسازی، کارآفرینی و فناوری هستند و در نسل چهارم نیز موضوع مسئولیت اجتماعی دانشگاهها مطرح میشود.
وی با بیان اینکه در دانشگاههای نسل سوم و چهارم، مقرر شده مأموریت دانشگاهها بهسمتی حرکت کند که خروجی آنها فارغالتحصیلانی توانمند در حوزه نوآوری، فناوری و کارآفرینی باشد،عنوان کرد: دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان همزمان با سایر دانشگاههای کشور و در زمره دانشگاههای پیشتاز، پارک علم و فناوری دانشگاهی خود را راهاندازی کرده است.
زمانی با اشاره به موقعیت و زیرساختهای این پارک گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی در بخش جنوبغربی دانشگاه مستقر است و دارای ساختمانی با زیربنای حدود ۱۰ هزار مترمربع است که این فضا برای استقرار شرکتها، تیمهای فناور و نوآور در نظر گرفته شده تا بتوانند ایدههای فناورانه خود را به محصول تبدیل کنند. این عدد شامل مجموع فضاهای موجود است و جزئیات دقیقتر آن در صورت نیاز قابل ارائه خواهد بود.
مسئول پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با بیان اینکه این پارک صرفاً محل استقرار شرکتها نیست، تصریح کرد: در پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی، برنامهریزی بر این اساس است که تمامی دانشجویانی که در این دانشگاه پذیرش میشوند، در طول دوران تحصیل با مفاهیم کارآفرینی، نوآوری و فناوری آشنا شوند.
زمانی افزود: دانشجویان میتوانند از ابتدای ورود به دانشگاه با مراجعه به پارک، وارد یک محیط کار واقعی شوند که عملاً نقش یک آزمایشگاه واقعی و کاربردی را برای آنها ایفا میکند.
وی ادامه داد: این رویکرد باعث میشود دانشجویان همزمان با آموزشهای دانشگاهی، تجربه عملی حضور در زیستبوم فناوری و نوآوری را نیز کسب کنند؛ مسیری که همسو با رویکرد سایر پارکهای علم و فناوری کشور دنبال میشود، اما در پارکهای دانشگاهی با تمرکز ویژهتری اجرا خواهد شد.
مسئول پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان با اشاره به تفاوت پارکهای علم و فناوری دانشگاهی با پارکهای استانی بیان کرد: تفاوت اصلی پارکهای دانشگاهی با پارکهای علم و فناوری استانی در مأموریت آنهاست.
زمانی تصریح کرد: در پارکهای دانشگاهی، حرکت در لبههای دانش اولویت دارد؛ به این معنا که تلاش میشود مقالات علمی، پژوهشهای بنیادین و دستاوردهایی که هنوز به محصول تبدیل نشدهاند، به سمت تجاریسازی و تولید محصول سوق داده شوند.
وی با بیان اینکه مأموریت پارک، فراهمسازی بستر و تسهیل این فرآیند است و اجرای اصلی این فعالیتها توسط اعضای هیئت علمی و دانشجویان انجام میشود، عنوان کرد: پارک علم و فناوری دانشگاهی نقش پشتیبان، هدایتگر و توانمندساز را در این مسیر ایفا میکند.
مسئول پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در پایان تأکید کرد: اگر بخواهیم یک تفاوت فاحش و روشن میان مأموریت پارکهای دانشگاهی و سایر پارکها قائل شویم، باید گفت مهمترین مأموریت پارکهای علم و فناوری دانشگاهی، آموزش و توانمندسازی دانشجویان و اعضای هیئت علمی در مسیر تبدیل فناوریها و نوآوریهای لبه علم به محصول است؛ مأموریتی که میتواند نقش تعیینکنندهای در شکلگیری اقتصاد دانشبنیان و آینده علمی کشور داشته باشد.
انتهای پیام /
https://stnews.ir/short/VwxkK