چگونه یک معرفی ۶۰ ثانیهای بینقص برای استارتاپ خود ایجاد کنیم؟
«در این شماره از مجله پارک مگز با قالب Startup Madlibs یاد میگیرید چگونه فقط در یک جمله استارتاپ خود را معرفی کنید و در ۶۰ ثانیه توجه سرمایهگذاران را جلب نمایید».

مؤسسه Founder Institute (توضیح مترجم: این موسسه که در سیلیکون ولی تاسیس شده ، یک سازمان جهانی است که به کارآفرینان و بنیانگذاران استارتاپها کمک میکند تا کسبوکار خود را از ایده به اجرا برسانند )
توصیه میکند که معرفی آسانسوری خود را با استفاده از قالب معروف "Startup Madlibs"- یعنی همان معرفی تکجملهای که در ادامه تشریح خواهد شد- پایهریزی کنید، سپس میتوانید همین جمله را گسترش دهید و آن را به یک معرفی کامل ۶۰ ثانیهای تبدیل کنید.
به خاطر داشته باشید: اگر نمیتوانید کسبوکار خود را در یک جمله توصیف کنید، یعنی هنوز آن را بهخوبی درک نکردهاید.
بیایید کار را با قالب «Startup Madlibs» از آقای آدئو رسی( Adeo Ressi’s)، رئیس و بنیانگذار مؤسسه Founder Institute،آغاز کنیم تا معرفی استارتاپتان را بهتر و قویتر کنید.
(توضیح مترجم : Startup Madlibs یک قالب ساده و نیمهثابت (مانند یک فرم) برای نوشتن معرفی یکخطی استارتاپ است. این روش الهامگرفته از بازی معروف Mad Libs است که در آن جاهای خالی را با کلمات مناسب پر میکنید تا جمله کامل شود).
در دنیای استارتاپ، Startup Madlibs کمک میکند تا بنیانگذاران خیلی سریع، شفاف و قابلفهم، توضیح دهند که کسبوکارشان چیست، برای چه کسی است، چه مشکلی را حل میکند و چگونه این کار را انجام می دهد.

قالب تکجملهای معرفی استارتاپ به سبک Startup Madlibs :
شرکت من- (نام شرکت)- در حال طراحی- (یک محصول یا خدمت مشخص)- است تا به –(مشتری هدف)- کمک کند با استفاده از –(ویژگی متمایز یا مزیت خاص محصول)- (یک مشکل خاص را حل کند)- .
مثال:
شرکت ما، Founder Institute، شتابدهنده استارتاپها در مراحل اولیه است که به کارآفرینان فناوری در مراحل ابتدایی کمک میکند تا کسبوکارهایی با قابلیت رشد سرمایهپذیر بسازند؛ این کار را از طریق برنامهریزی ساختارمند، بازخورد مستمر و شبکهای جهانی از متخصصان استارتاپ انجام میدهد.
تحلیل جز به جز:
- نام شرکت:
🔹شرکت ما، (Founder Institute)
- تعریف محصول/خدمت (Defined Offering):
🔹شتابدهنده استارتاپها در مراحل اولیه است.
- مخاطب هدف (Defined Audience):
🔹به کارآفرینان حوزه فناوری در مراحل ابتدایی کمک میکند.
- مشکلی که حل میشود (Problem Solved):
🔹تا کسبوکارهایی با قابلیت رشد و سرمایهپذیری ایجاد کنند.
- مزیت/روش متمایز (Secret Sauce):
🔹از طریق برنامهریزی ساختارمند، دریافت بازخورد و شبکهای جهانی از متخصصان استارتاپ
با پر کردن این ۵ بخش، میتوانید یک معرفی کامل و قوی از استارتاپتان در قالب فقط یک جمله بسازید.
نتیجه گیری:
یکی از ارکان اصلی موفقیت در مسیر کارآفرینی، توانایی ارائهی دقیق، مختصر و اثرگذار مدل کسبوکار در زمانی کوتاه است.
قالب معرفی یکجملهای به سبک Startup Madlibs، ابزاری ساده و کارآمد برای بیان شفاف ارزش پیشنهادی استارتاپ شماست؛ ابزاری که میتواند نقطهی شروعی برای جلب توجه سرمایهگذاران، جذب مشتریان بالقوه و برقراری ارتباطات کلیدی باشد.
این قالب ساختاریافته به شما کمک میکند تا بهروشنی مشخص کنید که چه کسی هستید، برای چه کسانی فعالیت میکنید، چه مسئلهای را حل میکنید و مزیت رقابتی شما چیست.
از این رو، پیشنهاد میشود بنیانگذاران استارتاپها این معرفی یکجملهای را نهتنها بهعنوان تمرینی فکری، بلکه بهعنوان پایهای برای تدوین پیامهای کلیدی برند و بازاریابی خود در نظر بگیرند. این جمله میتواند اولین گام برای شکلگیری مسیر رشد و توسعهی پایدار کسبوکار باشد.
مترجم و تهیه کننده محتوا: سحر طاهرخانی / کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران
منبع:
Ressi, A. (n.d.). How to create the perfect 60 second pitch for your startup. Founder Institute. Jan 31, 2024
https://fi.co/insight/how-to-create-the-perfect-60-second-pitch-for-your-startup