رونمایی از طرح های دو شرکت دانش بنیان پرتو افزار صنعت و فتح نور میهن با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در بیست و سومین نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری

رونمایی از طرح های  دو شرکت دانش بنیان پرتو افزار صنعت و فتح نور میهن  با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در بیست و سومین نمایشگاه هفته پژوهش و  فناوری

دکتر زلفی گل، وزیر  محترم  علوم، تحقیقات و فناوری  و  دکتر دهقانی فیروزآبادی، معاون محترم علمی و فناوری ریاست جمهوری در بیست و سومین نمایشگاه هفته پژوهش و  فناوری از سی طرح دانش بنیان رونمایی کردند. از طرح های دو شرکت دانش بنیان پرتو افزار صنعت و فتح نور میهن مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان نیز رونمایی شد .طرح های رونمایی شده به شرح ذیل می‌باشد:

 میکروسکوپ تصویربرداری فراطیفی شرکت پرتو افزار صنعت

ویژگی بارز این سیستم تصویربرداری در مقایسه با سیستم‌های تصویربرداری عادی که در سه کانال طیفی Rgb تصویربرداری میکنند این است که می تواند در ۵۲ کانال طیفی  در بازه طول موجی ۴۰۰  تا ۱۰۰۰ نانومتر تصویربرداری نماید و تصویر با جزییات طیفی بالایی در اختیار کاربر قرار دهد .این محصول در زمینه های پزشکی و زیست شناسی، تشخیص بالینی نمونه های پاتولوژی، شناسایی میکروارگانیسم ها در صنایع غذایی، تشخیص باکتری های بیماری زا، ابزار تحلیلی نانو مواد کاربرد دارد. این دستگاه اولین میکروسکوپ تصویربرداری فراطیفی ساخت ایران می باشد.

 سطح‌سنج سه‌بعدی نوری (نانوپروفایل‌متر و میکروپروفایل‌متر) 

 شرکت فتح نور میهن به‌عنوان یک دستگاه ضروری در رشته‌های مختلف مانند متالورژی، مکانیک، علوم‌زیستی و دارو‌سازی شناخته می‌شود این دستگاه با استفاده از روش‌های نوری در دو مد تداخل‌سنجی میکروسکوپی نور سفید و تداخل‌سنجی جابجایی فاز عمل می‌کند و به بررسی سطوح می‌پردازد و می‌تواند شکل و ناصافی سطوح را با دقت نانومتر و میکرومتر اندازه‌گیری نماید. از آن‌جایی‌که اساس کار این دستگاه، اپتیکی است، روشی غیرتماسی، غیرمخرب و دقیق است و در مقایسه با دستگاه‌های با کاربری مشابه از هزینه کمتری برخوردار است .دستگاه سطح‌سنج سه‌بعدی نوری ساخته شده در شرکت فتح نور میهن، نمونه ای بسیار توسعه یافته بر اساس پدیده تداخل است. با استفاده از این دستگاه میتوان از سطوح نمونه های گوناگون، با دقت نانومتر و میکرومتر، تصویربرداری سه بعدی کرد. همچنین از دیگر مزایای این دستگاه، تعیین شکل، موجدار بودن و زبری سطح نمونه است.لازم به ذکر است، محصول شرکت دانش‌بنیان فتح نور میهن، کاملترین و دقیق ترین دستگاه از نوع خود در داخل کشور است و از کیفیت بالایی در جهت رقابت با نمونه های خارجی برخوردار است.